• 07
    SIE 2025

  • Kategoria:Miasto

    Informacja w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń OC rolników, budynków rolniczych i upraw rolnych.

Informacja w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń OC rolników, budynków rolniczych i upraw rolnych.

Każdy rolnik (osoba fizyczna, która jest właścicielem bądź współwłaścicielem gospodarstwa rolnego lub w której posiadaniu lub współposiadaniu jest gospodarstwo rolne), posiadacz użytków rolnych, gruntów pod stawami oraz sklasyfikowanych jako użytki rolne gruntów pod zabudowaniami, przekraczający łącznie powierzchnię 1,0 ha, jeżeli podlega on w całości lub w części opodatkowaniu podatkiem rolnym, a także obszar takich użytków i gruntów, niezależnie od jego powierzchni, jeżeli jest prowadzona na nim produkcja rolna, stanowiąca dział specjalny w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia:

  • OC rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego,
  • budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  • upraw rolnych.

Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,  Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych umowę ubezpieczenia OC rolnika i ubezpieczenia budynków rolniczych zawiera się na okres 12 miesięcy. W przypadku niespełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, tj. posiadania ochrony ubezpieczeniowej, przepisy przewidują opłatę (karę) w wysokości:

  • 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę w ubezpieczeniu OC rolników tj. 466,60 zł;
  • 1/4 minimalnego wynagrodzenia za pracę w ubezpieczeniu budynków rolniczych tj. 1.170,00 zł.

Kwestie związane z ubezpieczeniem upraw rolnych uregulowane są w ustawie  z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Rolnik, który uzyskał płatności bezpośrednie do gruntów rolnych w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia obowiązkowego obejmującą co najmniej 50% powierzchni upraw.

Opłata (kara) w przypadku niespełnienia obowiązku ubezpieczenia stanowi równowartość w złotych 2 euro od 1 ha (ustaloną przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku kontroli).

Wniesienie opłaty (kary) nie zwalnia z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego.

KONTROLA  SPEŁNIENIA  OBOWIĄZKU  ZAWARCIA  UMOWY UBEZPIECZENIA

Działając na podstawie art. 84 ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 1 oraz art. 85 i 86 oraz 87 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych oraz na podstawie art. 10c ust. 1 i 11 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich  Burmistrz jest obowiązany do przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia w/w umów ubezpieczeń.

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 120.190.2025 Burmistrza Miasta i Gminy Siewierz z dnia 7.08.2025 r. w każdym roku poddanych kontroli zostanie co najmniej 15 losowo wybranych gospodarstw z terenu Gminy Siewierz.

Osoba kontrolowana jest obowiązana okazać na żądanie organu (Burmistrza) dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

 

BURMISTRZ
 mgr Dariusz Waluszczyk